SAFETY FIRST – motocyklowe ciekawostki

SAFETY FIRST – motocyklowe ciekawostki

Początki kasków motocyklowych sięgają roku 1914 i wyścigów w Brooklands. Jeden z tamtejszych medyków, dr Eric Gardner, zauważył, że motocyklista z urazami głowy trafia do niego, co około 2 tygodnie. Zlecił on jednej z firm w Bethnal Green, w Londynie, wykonanie kasku, z płótna i szelaku.
Miał on być zarówno sztywny, aby wytrzymać ciężkie uderzenie jak i opływowy.
Przedstawił swój projekt w Auto-Cycle Union, gdzie początkowo nie spotkał się on z szerokim zainteresowaniem. Finalnie jednak, po przedstawieniu założeń, kaski stały się obowiązkowe w prestiżowych wyścigach roku 1914 – Isle of Man TT. Swoją drogą, spotkały się z olbrzymim niezadowoleniem samych sportowców.

Po skończonych wyścigach, Dr Gardner otrzymał pismo od lekarza z Isle of Man, stwierdzające, że po T.T. zazwyczaj miał „kilka przypadków skomplikowanych urazów głowy”, ale w 1914 roku, mimo kilku wypadków, nie było żadnego.To wszystko, dzięki jego kaskom.
Dopiero w 1935 roku badania Hugh Cairns’a , doprowadziły do zwiększonego wykorzystania kasków przez motocyklistów, zarówno wojskowych jak i cywilnych.
Neurochirurg Cairns badał T.E. Lawrence’a (Lawrence’a z Arabii – ówczesnego bohatera narodowego), zmarłego po sześciodniowej śpiączce, spowodowanej urazem głowy w wyniku wypadku motocyklowego, co przyczyniło się właśnie do przeprowadzenia badań w tym kierunku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.