CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Radziecki V-Twin

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Radziecki V-Twin

Na początku lat 30-tych XX wieku, rosyjski Naukowy Instytut Auto – Traktorowy otrzymał polecenie od Najwyższej Rady Gospodarki Narodowej (NRGN), aby stworzyć pierwszy, radziecki, ciężki motocykl o pojemności 750cm3. Miał on być przystosowany do jazdy po drogach ZSRR, oraz do wykorzystania go z wózkiem bocznym. Tym przedsięwzięciem miał się zająć Piotr Władimirowicz Możarow.
Podczas delegacji w USA, złożył on wizytę w zakładach Harley-Davidson. Po tej wizycie zapadła decyzja, że najlepszym wyborem będzie silnik dolnozaworowy o układzie V. Konstrukcja samego silnika różniła się jednak finalnie od założeń firmy amerykańskiej. Radzieccy inżynierowie wprowadzili takie rozwiązania jak np. system smarowania obiegowego z tzw. suchym karterem oraz dwustopniową pompę olejową.
Zbiornik oleju był usytuowany wraz z karterem silnika. Wygląd zewnętrzny konstruktorzy wzorowali na modelach BMW, z tłoczoną zewnętrzną ramą obejmująca zbiornik paliwa. Było to efektem stażu Możarowa, w zakładach BMW, w 1930 roku. Motocykl na etapie projektowania otrzymał oznaczenie NATI-A-750.

Produkcję nowego motocykla NRGN, zamierzała początkowo umieścić, w nowo zbudowanych zakładach IŻ w Iżewsku. Tam też powstały, pierwsze cztery sztuki doświadczalne, które przekazano władzom, na święto 1 maja 1933r. Wzięły one udział w rajdzie próbnym Iżewsk – Niżny Nowogród – Moskwa. W rajdzie miały pokazać przewagę nad takimi motocyklami jak Harley-Davidson, BMW R 16 czy IŻ-7. Dopiero w 1935 r.
Ludowy Komisariat Przemysłu Ciężkiego, przekazał dokumentację techniczną motocykla, do zakładów PMZ w Podolsku. Konstrukcja motocykla przeszła wówczas szereg modyfikacji i oznaczona została symbolem PMZ-A-750. Motocykliści żartobliwie tłumaczyli sobie skrót PMZ jako „Poprobuj mienia zawiedi” czyli „Spróbuj mnie uruchomić”. Było to spowodowane dużymi trudnościami przy uruchamianiu silnika.
Procedura wymagała bowiem, odpowiedniego ustawienia gazu (prawa rączka kierownicy), wyprzedzenia zapłonu (lewa rączka) i dopływu powietrza do gaźnika. Motocykl był konstrukcją dość awaryjną, wytwarzającą podczas jazdy silne wibracje. Powodowały one odkręcanie się śrub, a przy prędkości 40-50 km/h, maszyna wykazywała tendencję do wpadania w niebezpieczne zjawisko „shimmy”. Ogółem wyprodukowano prawdopodobnie około 4600 sztuk tych maszyn. Do dzisiaj zachowało się jedynie kilka sprawnych egzemplarzy, które można oglądać przeważnie w muzeach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.