CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Flying Flea

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Flying Flea

W 1938 roku niemiecka firma DKW, wstrzymała dostawy materiałów i części, dla holenderskiej firmy, mającej franczyzę na produkcję ich modelu RT 100. Royal Enfield otrzymał wówczas swoją szansę, na wprowadzenie na rynek podobnego motocykla. Wersja angielskiego producenta, była nadzorowana przez Teda Pardoe, który miał wkład w powiększenie pojemności silnika w stosunku do pierwowzoru. W 1939 roku w Rotterdamie pokazano dwa prototypy, nazwane pieszczotliwie „Royal Baby”.
Różniły się jakością i stylem w porównaniu do DKW, jednak miały większy i mocniejszy silnik. Były niestety nieco cięższe od ich niemieckiego protoplasty. Ważyły bowiem 59kg i stąd przydomek „Flying Flea” – co można przetłumaczyć jako „Latająca Pchła”. Z początkiem drugiej wojny światowej, brytyjskie Ministerstwo Wojny, postanowiło włączyć do armii lekki motocykl, o małej pojemności, który mógłby być zrzucany na spadochronach lub zabierany do szybowców.

Motocykl miał być przeznaczony do szybkiego przekazywania meldunków pomiędzy wojskami desantowymi na polu bitwy, gdzie nie istniały jeszcze połączenia telefoniczne. Royal Enfield WD/RE, taką bowiem nazwę otrzymał finalnie mały motocykl, wpisywał się w te założenia doskonale. W roku 1942 Ministerstwo zamówiło 20 sztuk nowych, cywilnych maszyn do prób desantowych.
Testy wypadły bardzo obiecująco, jednak wprowadzono kilka modyfikacji.
Zamontowano układ wydechowy Twin-box, który był cichszy od oryginalnego, gaźnik firmy Villiers, składane podnóżki a nawet składaną kierownicę. Wszystko to miało wpływ na umieszczenie motocykla w najmniejszej z możliwych przestrzeni załadunkowych. Motocykle wykorzystywały każdy dostępny rodzaj benzyny. Były lekkie, dlatego kurierzy mogli je przetransportować na rękach, w trudniejszym terenie. Motocykle sprawdziły się znakomicie na polach bitew. Po wojnie, wprowadzono kosmetyczne zmiany i produkowano je w wersjach cywilnych do 1953 roku, aż zostały zastąpione modelem Royal Enfield Ensign.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.