CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Moto Guzzi

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Moto Guzzi

Firma Moto-Guzzi formalnie, została założona 15 marca 1921 roku i bez jakichkolwiek przerw w produkcji, wytwarza motocykle do dnia dzisiejszego. Daje jej to zaszczytny tytuł, najdłużej działającej firmy motocyklowej w Europie. Założycielami formalnymi byli Emanuele Vittorio Parodi, jego syn Giorgio oraz ich przyjaciel, mechanik, Carlo Guzzi.
Parodi i Guzzi znali się doskonale z czasów pierwszej wojny światowej, kiedy wspólnie z Giovanni Ravelli, służyli we włoskich siłach lotniczych. Plan założenia firmy, trio (Ravelli, Parodi, Guzzi) obmyśliło w trakcie służby wojskowej. Niestety Ravelli zginął tragicznie w 1919 roku, w trakcie lotu próbnego. Na jego cześć, firmowym znakiem stał się orzeł, będący częścią logo, włoskiego lotnictwa marynarki wojennej.
Oryginalnie, nazwa firmy brzmiała GP (od skrótu Guzzi-Parodi). Inna firma Parodiego, zajmująca się transportem morskimi, miała wówczas kłopoty finansowe. Rodzina Parodich, chciała tym samym, na wszelki wypadek, zdystansować się od nazwy GP, nadając, jej nową nazwę – Moto Guzzi.

Parodi również nie chciał, aby skrót GP był kojarzony z jego inicjałami. Pierwszy silnik, o jednym cylindrze, jaki zaprojektowano pod szyldem GP, z różnymi modyfikacjami, był używany przez blisko 45 lat. W 1928 po modyfikacjach ramy w nowym motocyklu, brat Carla Guzzi, dowiódł niezawodności nowej maszyny. Jadąc z Włoch, zdobył on, w 4 tygodnie, koło podbiegunowe w Norwegii.
Był to niesamowity wyczyn na owe czasy, pokazujący niezawodność i innowacyjność tych maszyn. Carlo Guzzi zawsze pozostawał innowatorem. W 1950 roku, po wielu sukcesach na polu wyścigów motocyklowych, zbudował pierwszy na świecie tunel aerodynamiczny przeznaczony wyłącznie do testów motocykli. Był on modyfikacją projektu Gustava Eiffel’a.
Guzzi ciągle zachęcał swoich inżynierów do odkrywania nowych ścieżek oraz nieszablonowego myślenia. To właśnie dzięki takiemu podejściu, motocykle były lżejsze i bardziej zwinne niż u konkurencji. Marka Moto-Guzzi, zdobyła w efekcie tych działań, jedenaście zwycięstw na wyspie Man. Carlo Guzzi zmarł w 1964 roku w Davos, w Szwajcarii w wieku 75 lat. Jego śmierć nastąpiła w przeddzień jego 76 urodzin. Został pochowany na cmentarzu w Mandello del Lario, mieszczącym się nieopodal dużej fabryki oraz muzeum Moto Guzzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.