CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – opona

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – opona

W roku 2017, przypada 30-lecie wprowadzenia opon radialnych do motocykli. Opona motocyklowa, to jedyna rzecz, która oddziela nas od drogi. Opony odgrywają absolutnie kluczową rolę w prowadzeniu motocykla. Samochody korzystały z opon radialnych od dawna. Michelin opatentował tą koncepcję w 1946 r, jednak dopiero w latach 80-tych, pierwsza opona radialna, pojawiła się na motocyklu. Można jedynie mniemać, dlaczego tak długo trwało wdrożenie tej technologii w rynek motocyklowy. Nie ma 100% pewności, który producent wyprodukował pierwszą radialną oponę motocyklową.
Pirelli twierdzi, że wypuścił taką, pierwszy, w 1983 roku, jednak nie można tego do końca potwierdzić. Michelin twierdzi, że był pierwszy, w roku 1987, oferując niewielką liczbę opon radialnych dla motocykli. Właściwa koncepcja opony radialnej nie należy do Michelin ani Pirelli, ponieważ inżynierowie wymyślili radialne opony samochodowe w latach trzydziestych XX w. Założenie było proste, opony radialne miały szeroko rozstawione metalowe kable umieszczone w ścianach bocznych i były zdolne lepiej wytrzymać i rozpraszać gromadzenie się ciepła.
W rezultacie, opona taka, pozostaje miękka i zapewnia lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Zapewnia również lepszy komfort jazdy. Michelin twierdzi, że program dla radialnych opon motocyklowych, rozpoczął się w 1981 roku. Większość prac rozpoczęła się na torze wyścigowym, z trzykrotnym mistrzem świata, Freddiem Spencerem, który korzystał, przez jeden sezon, z tylnej opony radialnej, w swoim motocyklu wyścigowym Honda HRC 500. Spencer po sezonie powiedział: „Wprowadzenie opon radialnych było najważniejszą innowacją mojej kariery.

Jeździec oczekuje od opon przyczepności, szybkiego czasu reakcji i wytrzymałości, a radialne opony stanowiły prawdziwą poprawę we wszystkich trzech obszarach. Pierwszą rzeczą jaką zauważyłem na temat opon radialnych było to, że podczas szybkiego zakrętu dały mi dużo lepszą przyczepność i stabilność. Mogłem szybciej przyspieszyć, co zawsze starałam się robić w wyścigach”. W 1984 r. Randy Mamola stał się pierwszym zawodnikiem, który wygrał Grand Prix na obu oponach radialnych, firmy Michelin.
Firma Michelin, wprowadziła w 1987 roku, niewielką gamę opon radialnych o nazwie A59X i M59X. Było to tylko pięć typów – dwa rozmiary na przód i trzy na tył. W 1985 roku Freddie Spencer zdobył tytuły, w dwóch różnych kategoriach Grand Prix, korzystając z opon radialnych. W tym roku wszyscy czołowi zawodnicy motocyklowi, rywalizowali i wygrali na oponach Michelin, demonstrując wyższość tego rozwiązania. Następny etap rozwoju opon radialnych Michelin wprowadził w 1990 roku, dodając krzemionkę do mieszanki gumy.
Rozwiązało to wcześniejsze problemy ze znalezieniem właściwej równowagi między przyczepnością a oporem toczenia. Dzięki dodaniu krzemionki, firmie udało się poprawić osiągi opony na mokrych nawierzchniach oraz poprawić przyczepność. Dopiero w 2005 roku, opona Michelin Power Race, jako pierwsza na świecie opona skonstruowana do wyścigów motocyklowych, stała się dostępną, w powszechnym użyciu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.