CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Lech (Polskie motocykle)

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Lech (Polskie motocykle)

Wtorek, 1 stycznia 1929, jest datą, którą powinien znać każdy miłośnik polskich motocykli. Otóż dokładnie tego dnia, otwarto pierwszą w Polsce, fabrykę motocykli. Mieściła się ona w miejscowości Opalenica w województwie wielkopolskim.  Założycielem był Wacław Sawicki, który fabryce nadał, swojsko brzmiącą nazwę, „Lech”. Główny inżynier, Władysław Zalewski, po powrocie z emigracji w Ameryce, wykorzystał zdobyte tam doświadczenie aby nowy motocykl, ujrzał światło dzienne. Zaprojektował i skonstruował on pierwszy polski motocykl.
Nadano mu nazwę taką samą jak fabryce, „Lech”. Zaprezentowano go wiosną 1929 roku, na Targach Poznańskich. Po dużym sukcesie wystawienniczym, firma starała się pozyskać kontrakt od Ministerstwa Spraw Wojskowych i produkować motocykle dla armii. O jakości produkowanych motocykli świadczyły ich starty w ówczesnych imprezach motocyklowych. Lechy brały udział w rajdzie Poznań- Gniezno – Bydgoszcz – Grudziądz – Leszno – Poznań, w rajdzie szosowym „Non stop” Poznań – Bydgoszcz – Poznań oraz rajdzie dookoła Warszawy.

We wszystkich tych imprezach „Lech” zajmował punktowe miejsca. W 1931 roku w Warszawie zaprezentowano nowy model „Lecha”. Wziął on udział w 45-kilometrowym rajdzie „Po ulicach Warszawy”, organizowanym przez czasopismo „Autolot”. Nowy „Lech” wzbudził ogromne zainteresowanie publiczności. W 1931 roku MSW uznało, że Fabryka Motocykli „Lech”, może produkować motocykle dla wojska, o pojemności poniżej 1000 cm3. Produkcję motocykli powyżej 1000 cm3 zarezerwowano dla Państwowych Zakładów Inżynierii ( motocykle „Sokół” 1000).
Zapadła wówczas decyzja, że współpraca rozpocznie się od 1932 roku. Światowy kryzys ekonomiczny, który rozpoczął się na początku lat 30-tych, nie oszczędził również fabryki w Opalenicy. Ze względu na brak finansów, Wacław Sawicki postanowił przekształcić fabrykę w towarzystwo akcyjne. Nie udało się to, i finalnie fabryka zakończyła działalność.
Mimo zaprzestania produkcji, „Lechy” przez wiele lat pojawiały się jeszcze na polskich drogach. Świadczyło to o solidności i jakości konstrukcji.  W zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym w Rembertowie wykazach mobilizacyjnych z 1938 roku, zapisano w motocyklach sprawnych technicznie i przeznaczonych na ewentualne potrzeby armii, trzy motocykle marki „Lech”. Do dzisiaj nie przetrwał prawdopodobnie ani jeden egzemplarz. W Opalenicy można znaleźć jedynie pomnik, jako pamiątkę historii motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.