CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Kolano (technika jazdy)

CIEKAWOSTKI MOTOCYKLOWE – Kolano (technika jazdy)

Od początków wyścigów motocyklowych, po wczesne lata 60-te XX w., kierowcy trzymali swoje pośladki twardo na siedzeniach, a nogi przyciśnięte do boku zbiornika paliwa. Pozycja była prosta względem motocykla, nawet na bardzo ciasnych zakrętach. Prawdopodobnie było to najlepsze rozwiązanie, biorąc pod uwagę niską technikę wykonania oraz wysoki profil opon.
Nie wspominamy tutaj o elastycznych ramach oraz archaicznym zawieszeniu, w porównaniu do współczesnych standardów. Pionierzy wyścigów motocyklowych, dokonywali niesamowitych rzeczy, na swoich prehistorycznych wierzchowcach. Zdarzało się, że maszyny miały poobcierane, dolne części silnika, wydech czy podnóżki, w trakcie pokonywania ostrych zakrętów, jednak kolana spotykały się z ziemią wyłącznie podczas wypadku.
Okres szybkiej i znaczącej zmiany w postawie oraz technice wyścigów motocyklowych, nastąpił od połowy lat sześćdziesiątych, i trwał do początku lat osiemdziesiątych. Pośladki w końcu ruszyły się z siodła, a kolano zaczęło dotykać nawierzchni. Być może wynikało to z faktu, że zawieszenia i opony były nieco lepsze, a może zawodnicy po prostu czuli potrzebę większej prędkości. W każdym razie pionierzy, tacy jak Mike Hailwood, Eddie Lawson czy Freddie Spencer, przyczynili się do postępu nowoczesnego stylu jazdy. Każdy z nich zrewolucjonizował pozycję kierowcy w trakcie wyścigów motocyklowych.

Jednak to Kenny Roberts Sr. jest uznawany za pioniera wprowadzenia techniki jazdy na tzw. kolanie. Pod koniec lat 70-ych, użył on taśmy klejącej, jako slider’ów kolanowych. Jedną z najfajniejszych rzeczy w tym przejściowym okresie wyścigów motocyklowych, było to, że kierowcy, wykazywali bardzo różne style jazdy, w tym samym wyścigu. Współcześnie znany styl pokonywania zakrętów, z jego ekstremalnymi kątami i dużą prędkością, osiąga się w dużej mierze dzięki udoskonaleniu technologii motocykli. Specjalne mieszanki i profile opon, nowoczesne zawieszenia i niesamowite hamulce sprawiły, że pokonanie zakrętów stało się dużo łatwiejsze niż w latach 70-ych.
Prawdą jest także to, że współcześni kierowcy wyścigowi, stali się prawdziwymi studentami fizyki. Niższe usytuowanie środka ciężkości nowoczesnego, zniekształconego stylu, wprowadziło sport motocyklowy na inny, wyższy poziom. Z sentymentem można już jedynie wspominać, zróżnicowanie stylów z okresu przejściowego, gdy każdy zawodnik wykazywał się swoją techniką. Jednak surowa szybkość i atletyzm współczesnych jeźdźców, robi oszołamiające wrażenie. Wystarczy stanąć w okolicy zakrętu na torze wyścigowym…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.